Reguleringsplaner

Vi bistår med utarbeidelse og oppfølging av reguleringsplaner. Fra idé til vedtatt plan. Enten det gjelder bolig, næring eller infrastruktur, sørger vi for en smidig prosess med god dialog mot kommune og berørte parter. Vi kjenner planprosessene og vet hva som skal til for å komme i mål.

Ta kontakt med oss

Bovigo sørger for en forståelig og forutsigbar prosess

Hos Bovigo møter du arealplanleggere med solid erfaring fra både kommunal og privat reguleringsplanlegging. Vi kjenner prosessen, samt kravene i plan- og bygningsloven, og hjelper deg å navigere trygt gjennom dette.

Vi følger deg gjennom hele løpet – fra planinitiativ og oppstartsmøte, til ferdig detaljregulering. Vår erfaring gjør at vi kommuniserer effektivt med saksbehandlere og planmyndighet, noe som bidrar til fremdrift og forutsigbarhet i prosessen.

Vår styrke ligger i god prosessledelse, tverrfaglig forståelse og et blikk for løsninger som gagner både tiltakshaver og samfunn. Vi gjør komplekse planer håndterbare.

Dette er en reguleringsplan

En reguleringsplan er en juridisk bindende plan som fastsetter hvordan et område kan brukes og utvikles. Den består av tre hovedelementer: et plankart med rettsvirkning, planbestemmelser og en planbeskrivelse som utdyper formål, hensyn og vurderinger bak planen.

Etter plan- og bygningsloven kreves reguleringsplan ved større bygge- og anleggstiltak, eller der tiltaket kan få vesentlig betydning for miljø og samfunn. En reguleringsplan sikrer at utbygging og arealbruk skjer i tråd med overordnede føringer og hensyn – og utgjør derfor et viktig bindeledd mellom overordnet arealstrategi og konkret gjennomføring.

Det finnes to typer reguleringsplaner: områderegulering og detaljregulering.
Områderegulering er en overordnet plan som i hovedsak utarbeides av kommunen, og som legger rammene for hvordan større områder skal utvikles. Den fungerer som føring for fremtidige detaljreguleringer.

Detaljregulering gjelder som regel mindre geografiske områder og går i dybden på konkrete prosjekter. Når detaljplanen er vedtatt, danner den som hovedregel grunnlaget for å starte byggesak. Dersom det ikke finnes en områderegulering for området, forholder detaljreguleringsplanen seg direkte til kommuneplanens arealdel, som da er det overordnede plannivået.

Dette er en reguleringsplan

Reguleringsplaner kan variere mye i både omfang og kompleksitet. Noen handler om mindre justeringer av eksisterende forhold, mens andre gjelder helt nye utbyggingsområder med flere interessenter og komplekse vurderinger. Felles for alle er at prosessen er formell, juridisk forankret – og avgjørende for videre utvikling.

Planarbeidet skal avklare arealbruk, hensyn og rammer for utforming, og må forholde seg til både nasjonale- og lokale føringer og interesser. Det stilles krav til hvordan planen utarbeides, behandles og forankres i lovverket.

Hvem kan fremme en reguleringsplan?

Forslagsstiller kan være kommunen, grunneiere, utbyggere, privatpersoner eller organisasjoner. Det er imidlertid fagkyndige plankonsulenter som må stå for selve planarbeidet. Bovigo har erfaring med å bistå alle typer aktører – og sørger for at prosessen gjennomføres på en trygg, strukturert og effektiv måte.

Medvirkning er en viktig del av prosessen

Reguleringsprosessen gir naboer, offentlige instanser og andre berørte parter mulighet til å gi innspill og påvirke utfallet. Dette skjer blant annet i forbindelse med varsling av oppstart og ved offentlig ettersyn av planforslaget. Vi i Bovigo sørger for at medvirkningsprosessene håndteres ryddig, tydelig og i tråd med lovpålagte krav.

Hva skjer i praksis?

Prosessen starter med et planinitiativ, etterfulgt av dialog med kommunen. Deretter følger oppstartsmøte, utarbeidelse av planforslag, og offentlig varsling. Etter høring og eventuelle justeringer, sendes planen til kommunen for politisk behandling og vedtak. Hele løpet innebærer ofte møter med planmyndighet, tekniske vurderinger, tverrfaglige innspill og koordinering mot både grunneiere og fagmyndigheter.

Bovigo leder deg gjennom hele prosessen – fra første idé til vedtatt plan – med tydelig kommunikasjon, god fremdrift og faglig forankring i alle ledd.

 

Reguleringsplanprosessen

Planinitiativ
Planinitiativet er første formelle steg i reguleringsprosessen og fungerer som en forespørsel til kommunen om å starte opp et planarbeid. Her beskrives formålet med planen, bakgrunn for initiativet og om planen krever konsekvensutredning. Planinitiativet sendes til kommunen sammen med ønske om oppstartsmøte.

Kommunen vurderer deretter om det er grunnlag for å gå videre. Dersom de mener at initiativet ikke bør følges opp, kan det bli avvist – men da har forslagsstiller anledning til å be om politisk behandling.

Oppstartsmøte
Før planarbeidet kan starte, må det avholdes et oppstartsmøte med kommunen. I møtet deltar representanter fra kommunen, tiltakshaver (forslagsstiller) og plankonsulent. Hensikten er å avklare rammene for det videre arbeidet – blant annet hvilke tema som skal utredes, om det vil stilles krav til konsekvensutredning, opplegg for medvirkning, og hvordan planprosessen skal organiseres.

Kommunen skriver referat fra møtet, som senere skal følge planen gjennom videre behandling

Varsel om oppstart
Når kommunen har godkjent planinitiativet og oppstartsmøtet er gjennomført, skal det varsles oppstart av planarbeidet. Varslingen sendes til berørte grunneiere og naboer, samt relevante offentlige instanser. Det skal også kunngjøres offentlig, både i avis og digitalt.

Varslingsdokumentene inkluderer ofte referat fra oppstartsmøtet og eventuell vurdering av konsekvensutredningsplikt. Innspill kan gis av alle interesserte i en periode på minimum tre uker. Eventuelle merknader vurderes videre i planprosessen og kan få betydning for hvordan planen utformes.

Når oppstart er varslet, starter arbeidet med å utforme selve reguleringsplanen. Et komplett planforslag skal alltid inneholde tre hovedelementer: plankart, reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse med tilhøreende vurdering av risiko- og sårbarhet (ROS-analyse). Plankart og bestemmelser er juridisk bindende og dermed bestemmende for hva som kan bygges innenfor planområdet.

Supplerende dokumentasjon
Avhengig av tiltakets karakter og kommunens krav, kan det også være behov for tilleggsdokumenter. Dette kan for eksempel være fagrapporter, tekniske tegninger, trafikkvurderinger, naturmangfoldvurderinger eller visuelle illustrasjoner. Målet er å sikre at planen er tilstrekkelig belyst før den sendes ut på høring.

Når et komplett planforslag er sendt inn til kommunen, skal kommunen innen rimelig tid – som hovedregel innen 12 uker – vurdere om forslaget er klart for offentlig ettersyn. Dersom kommunen finner planen tilfredsstillende, sendes den ut på høring slik at naboer, offentlige instanser og andre berørte kan komme med innspill.

Dersom kommunen ikke finner grunn til å fremme forslaget, skal forslagsstiller informeres om dette innen tre uker etter at komplett planmateriale er mottatt.

Planforslaget gjøres tilgjengelig digitalt. Høringsperioden skal vare i minimum seks uker, og alle som ønsker det, kan komme med merknader, innspill eller formelle innsigelser.

Når høringsfristen er ute, vurderer kommunen de innkomne uttalelsene. Dersom det oppstår vesentlige endringer i planmaterialet som følge av høringen, kan det bli nødvendig med en ny høringsrunde – enten full eller begrenset – før endelig politisk behandling.

Etter at høringsuttalelser er vurdert og nødvendige endringer er gjort, sendes det oppdaterte planforslaget til kommunen for endelig behandling. Kommunen vurderer om planforslaget er klart for politisk vedtak, og legger det frem for kommunestyret.

Det endelige vedtaket kan påklages av berørte parter. Klager behandles først av kommunen. Dersom klagen ikke tas til følge, går saken videre til Statsforvalteren, som avgjør klagen endelig.

Når planen er vedtatt og har fått rettsvirkning, kan det søkes om tiltak i henhold til planen. Bovigo kan bistå deg videre med søknadsprosess knyttet til byggesaken.

Alle som fremmer en reguleringsplan, har ansvar for å legge til rette for medvirkning i tråd med plan- og bygningsloven. Medvirkning skjer først og fremst gjennom varsel om oppstart og offentlig ettersyn. I begge tilfeller skal naboer, grunneiere og relevante offentlige instanser få mulighet til å komme med innspill.

Ved behov kan det også legges til rette for direkte dialog med berørte parter, for eksempel gjennom nabomøte underveis i planprosessen.

Alle merknader som mottas, skal vurderes og dokumenteres som en del av planarbeidet. Sammen med kommunen vurderer Bovigo og tiltakshaver hvordan innspillene bør følges opp. Det er vanlig at det holdes et merknadsmøte mellom forslagsstiller og kommunen for å gå gjennom uttalelsene og vurdere behovet for eventuelle justeringer i planforslaget.

Alle mottatte innspill oppsummeres i et eget merknadsskjema som følger saken ved sluttbehandling.

Privacy Preference Center